Wat ga je doen?
1. Het mede zorg dragen voor de uitvoering van het financiële beleid voor de stichting door:
- Het ondersteunen van de financieel adviseur bij het opstellen van analyses en nadere adviezen inzake de
verantwoordingsrapportages, de bedrijfseconomische- en financiële doelmatigheid en over maatregelen ter beheersing van kosten. - Het, op verzoek, ondersteunen bij het opstellen van (delen van) begrotingen, ramingen, de jaarrekening, begrotingswijzigingen, voortgangs- en managementrapportages en het mede voeren van voorbereidend overleg hiertoe.
- Het bij beleidswijzigingen mede doorrekenen van financiële consequenties.
- Het mede beoordelen van de financiële rapportage op basis van de
vastgestelde begroting en meerjarenramingen. - Het mede beoordelen van de rechtmatige en doelmatige besteding van budgetten en de naleving van randvoorwaarden.
- Het tijdens het lopende begrotingsjaar mede beoordelen van
voorgenomen beleidswijzigingen op budgettaire consequenties voor de betreffende begrotingen en meerjarenplannen. - Het deelnemen aan team overstijgende projecten en het inbrengen van de eigene expertise.
- Het mede controleren van de leerlingentelling.
- Het, zo nodig, proactief afstemmen van en overleggen over de eigen werkzaamheden met betrokkenen binnen de administratie.
- Het signaleren van knelpunten en het doen van voorstellen over aanpassingen en/of verbeteringen in de administratie.
- Het verlenen van medewerking bij onderzoeken door de accountantsdienst.
- Het proactief informeren van en overleggen met collega’s binnen het team Financiën over de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden.
- Het bieden van ondersteuning bij het automatiseren en digitaliseren van financiële werkprocessen in samenhang met andere werkprocessen.
2. Het mede zorg dragen voor de eigen professionalisering door:
- Het op peil houden van de voor het beroep vereiste bekwaamheden en het zo nodig uitbreiden hiervan.
- Het deelnemen aan scholings- en ontwikkelingsactiviteiten en o.a.
collegiale consultatie. - Het zich op de hoogte houden van de ontwikkelingen op het vakgebied, het bestuderen van relevante vakliteratuur.
3. Het functioneel geven van leiding aan de debiteuren- en crediteurenadministratie:
- Het coördineren van de werkzaamheden van het personeel van de personeels- en salarisadministratie en het bewaken van de kwaliteit van hun werkzaamheden.
4. Zorgdragen voor het applicatiebeheer van het financiële deel/pakket
- Het verzorgen van het applicatiebeheer en het doen van verbetervoorstellen, zodat de financiële processen in het pakket juist, en tijdig verlopen.
Wat vragen we van jou?
Opleidingseisen
- Diploma HBO en/of relevante certificaten.
Kennis
- Theoretische kennis van bedrijfseconomie en onderwijsfinanciën;
- Kennis van (ontwikkelingen rondom) financiële wet- en regelgeving, bedrijfsprocessen, administratieve organisatie en budgetteringstechnieken;
- Kennis van AFAS is een grote pré.
Vaardigheden
- Vaardig in het ondersteunen bij het opstellen van adviezen;
- Vaardig in het overzien en oplossen van de zich voordoende problematiek op financieel gebied;
- Vaardig in het projectmatig werken;
- Vaardig in het opstellen van rapportages;
- Hij/zij heeft een helicopterview
Overige informatie
De senior medewerker Financiën draagt mede zorg voor de uitvoering van het financiële beleid voor de stichting.
Hij/zij kan adviseren, plannen en organiseren, is initiatiefrijk, efficiënt, doel- en kwaliteitsgericht, accuraat, integer en heeft aandacht voor details.
Dit houdt in dat hij/zij onder meer:
- kennis heeft van het voeren van een betrouwbare registratie en verwerking van financiële gegevens;
- kennis heeft van het opstellen van begrotingen en jaarrekeningen;
- proactief meedenkt en met oplossingsvoorstellen komt;
- inzicht heeft in het opstellen van begrotingen en jaarrekeningen;
- in staat is procedures met betrekking tot de samenstelling van begroting, jaarrekening en rapportages en de werking van de financiële administratie te doorgronden en oplossingen voor knelpunten kan formuleren;
- vaardig is in het bespreken van afwijkingen tussen budget en uitvoering;
- op uitvoerend niveau over het eigen aandachtsgebied heen kan kijken en, waar nodig, zorgt voor afstemming met betrokkenen binnen de administratie;
- op een goede wijze weet om te gaan met vertrouwelijke informatie;
- Locatie Schagen.
Heb je een vraag over deze opdracht?
